Keď sa v hore zablýska

28.07.2010

    V augustovom čísle časopisu Poľovníctvo a rýbárstvo, ktoré je už v predaji, je uverejnený článok o použivaní externého blesku v praxy, ktorého autorom som ja. Z pochopiteľných dôvodov článok nemohli odpublikovať celý, ale iba jeho skrátenú verziu. Vám ho ponúkam celý, v plnej verzii. Verím, že Vás niečim obohatí.

    Ďalším "upgradnutím" Vašich fotografických schopností je naučenie sa správne pracovať s bleskom (či už interným alebo externým). Používaním interného blesku sa v dnešnom článku nebudeme zaoberať, keďže jeho použitie je len určitá náplasť v situáciách, kedy nemáme poruke externý blesk.
    Externý blesk by mal patriť k neodmysliteľnej výbave fotografa a obzvlášť ak ide o makrofotografiu.  Prečo je tomu tak? Každý fotograf sa dostane v teréne do situácie, kedy nemá k dispozícii dostatok kvalitného svetla. Správne použitie a schopnosť ovládať  zdroj externého svetla, posunie Vaše zábery o stupeň vyššie.

Výhody použitia

    Externý blesk, nazývaný aj systémový, slúži ako nezávislý zdroj svetla. Takáto výhoda umožňuje prácu v podmienkach, pri ktorých prirodzené svetlo nestačí na uspokojivé výsledky. Blesk zastaví objekty v pohybe a umožňuje použitie menšieho otvoru clony s nízkou citlivosťou (ISO), čím zabezpečuje maximum kvality a sýtosti farieb. Blesk poskytuje pri pohybujúcich sa objektoch úplnú voľnosť a možnosť pracovať bez statívu. Tiež pomáha zvyšovať kontrast, dodáva iskru a živosť. Nevýhody použitia
Nič nie je také jednoduché a ideálne ako na prvý pohľad vyzerá. Aj používanie externého blesku má okrem spomínaných výhod aj svoje negatíva. Najčastejšie negatíva, ktorým treba čeliť, sú ostré tiene a čierne pozadie. To sa dá čiastočne kontrolovať a odstrániť precíznosťou. Ďalej treba spomenúť výrazný rušivý vplyv napríklad pri fotografovaní vtákov a väčších či menších cicavcov. To možno eliminovať dlhším časovým obdobím, počas ktorého si zvieratá môžu na blesk navyknúť. Nutné je tiež so sebou nosiť externý zdroj napätia. Vždy treba rátať aj s náhradnými batériami, pretože nikdy neviete, kedy sa Vám v teréne vybijú.


Kedy a ako použiť externý blesk

    Použitie externého blesku  vždy zmení reálnu scénu: mení svetelné pomery, tiene a odlesky a posúva tonalitu farieb. S tým treba rátať a ak sa chcete dopracovať ku kvalitným záberom, treba poznať, aké svetlo máte pri fotografovaní k dispozícii a ako ho zakomponovať do scény. Najlepšie použitie blesku je také, keď ho na snímke nebadať.
    Ako ste už určite vyrozumeli, blesk sa hlavne používa pri nedostatku svetla na scéne. Z úbytkom svetla narastá expozičný čas a tým pádom aj riziko, že fotografovaný objekt nebude ostrý. Obzvlášť, ak sa objekt pohybuje. Blesk sa dá tiež použiť pri fotografovaní v tmavých tieňoch v prítmí lesa alebo pri zamračenej oblohe. V takýchto situáciách zvyšuje kontrast a dodáva obrazu iskru ako si môžete všimnúť na fotografii vážky.



    Vážka fotografovaná počas zamračenej oblohy a mierneho dažďa. (1/100s, F5,0, ISO 640)


     Niektorých prekvapím, ale blesk je dobrou pomôckou aj pri situáciách, kedy je svetla príliš moc a svieti priamo zhora, čo spôsobuje ostré tiene. Správnym použitím blesku možno dosiahnuť zjemnenie tieňov. Na fotografii vľavo je odfotografovaný hmyzovník v ostrom svetle bez použitia blesku, na snímke vpravo "prebil" blesk ostré svetlo a tým zjemnil celkový dojem scény.


Hmyzovník v ostrom poludňajšom svetle bez použitia blesku (1/80s, F6,3, ISO 320)


Hmyzovník osvetlený bleskom tak, aby na scéne boli zjemnené tiene (1/50s, F6,3, ISO 320)


    Blesk je dobré tiež použiť, ak je fotografovaný objekt v protisvetle a mohlo by dôjsť k jeho podexponovaniu.
    V súvislosti s použitím blesku môžeme hovoriť o dvoch spôsoboch. Prvý spôsob je použitie plného blesku. Znamená to, že blesk je hlavným zdrojom svetla a výrazne prevyšuje svetlo v okolí. Týmto spôsobom používame blesk hlavne vtedy, ak je nedostatok svetla a fotografované objekty sa rýchlo a čulo pohybujú. Dovolí Vám použiť nižšiu citlivosť (ISO) a väčšiu clonu. Nevýhoda je vznik čierneho pozadia a ostrých tieňov. Výsledky si môžete porovnať na fotografiách vidlochvosta. Fotografia vznikla vo večerných hodinách tesne pred búrkou. Prácu zhoršoval silný vietor. Aby bol motýľ ako tak ostrý, musel som nastaviť vysoké ISO, čo znížilo kvalitu obrazu alebo plný blesk, ktorý však vytvoril tmavé pozadie a neželané  tiene.



Vidlochvost bez použitia blesku, ale s nastavenou vysokou citlivosťou (1/125s, 5,6, ISO 800)

Ten istý vidlochvost, ale s použitím plného blesku, zníženou citlivosťou a zvýšenou clonou (1/160s, F6,3, ISO 320)


    Druhov možnou metódou použitia blesku je vyrovnávací alebo vyplňujúci blesk. Pri tejto metóde ostáva hlavným zdrojom svetla denné svetlo a blesk produkuje dodatočné osvetlenie tmavých a zatienených partií scény. Keď sa použije správne, môže byť užitočnou pomôckou pri vyrovnaní kontrastu počas slnečných dní alebo naopak, dodá jas v pochmúrnych a upršaných dňoch. Na rozdiel od plného blesku pôsobí harmonicky a jemne. Neslúži však na zamrazenie pohybu, je to len doplnkové svetlo.


Slimák Bacuľka krovinová nasvietená vyrovnávacím bleskom počas zamračeného dňa (1/30s, 5,6 ISO 500)


Doplnky ku kvalitnejším výsledkom

    V praxi sa určite stretnete s tým, že Vám externý blesk bude vytvárať ostré tiene a odlesky a na fotografovanom objekte. Tiene na scéne vzniknuté bleskom môžete zjemniť použitím rôznych softboxov, bouncerov, či odraziť nepriamo od inej (bočnej) plochy. Tieto pomôcky sa dajú buď priamo kúpiť alebo, ak ste trochu zručný, môžete si ich vyrobiť aj sami. Ušetríte tým kopec peňazí. Odlesky na fotografovaných objektoch sa dajú odstrániť použitím kvalitného polarizačného filtra, ktorý je však už drahšia záležitosť.

Kreatívne využitie

    Na záver by som Vám odporučil experimentovať s bleskom. Nechajte voľnú ruku svojej kreativite. Nemusíte vždy používať blesk len priamo na objekt. Pri fotografii čerstvo zvlečenej vážky bol blesk umiestnený oproti fotoaparátu, čim vzniklo protisvetlo a zaujímavo presvetlilo krídla.



Použitím rádiového odpaľovača a umiestnením externého blesku za fotografovanú vážku, vzniklo protisvetlo, ktoré presvietilo krídla. (1/60s, f4,5, ISO 400)


    Prajem Vám veľa trpezlivosti a odhodlania na ceste ku kvalitnej fotografii.

Matej Žiak

Komentáre (0)
Späť na články